Blijf-in-je-kot
55
Coronablog 2020 n°
13 mei 2020 - Shao Fan, tussen waarheid en illusie
Lucas De Man, een Vlaming in de Nederlandse media en kunstscène heeft het over ONT-MOETINGEN, als momenten van 'niet moeten'. We ontmoeten hem in het Noord-Brabants Museum in Den Bosch bij een expositie van de Chinese hedendaagse kunstenaar Shao Fan
Heb je Lucas De Man reeds ont-moet? Het moet niet, maar het is zeker leuk om hem te leren kennen.
"Mijn drijfveer is het belang van ont-moeting, in de zin van niet moeten. Als enige diersoort beseft de mens dat hij niet weet waarom hij hier is. Dat besef maakt ons mens en zorgt ervoor dat we met elkaar kunnen omgaan. Waar het om draait in het leven, zijn de fundamentele momenten van niet moeten. Goede kunst doet dat. Als onze projecten leiden tot die momenten, dan ben ik een geslaagd persoon.”
Kunst-ont-moetingen, kunst als moment van niet moeten. Dat is een mooie omschrijving waarmee we bezig zijn. Om te ont-houden!
Lucas De Man werd geboren in Roeselare in 1982. Hij studeerde Germaanse Talen aan de KULeuven en trok daarna naar de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten om er regie te studeren. Sindsdien werkt hij vooral in Nederland, als creator en artistiek leider van de Stichting Nieuwe Helden. Via dit platform maakt hij installaties, theatervoorstellingen, stadsprojecten en performances om de publieke ruimte om te vormen tot plekken van verwondering en 'ont-moeting'. In zijn ogen betekent 'ont-moeting' een moment van ‘niet moeten', een moment waar je tegelijk kwetsbaar én krachtig kan zijn.
Hier bij ons in Vlaanderen kennen we de door Nederland geadopteerde Lucas De Man best van zijn programma Kunstuur (AVROTROS) op de Nederlandse Omroep NPO. Met zijn typische grapjes en zijn Vlaams accent weet hij de Nederlander te charmeren en kunst aan de man te brengen. Zeker de moeite om te grasduinen in alle vroegere Kunstuur-afleveringen.
Maar vandaag ont-moeten we Lucas De Man in het Noordbrabants Museum in ’s 's-Hertogenbosch waar hij stadskunstenaar is. Tijdens deze lockdown heeft hij voor dit museum een speciale virtuele tour gemaakt waarin zowel de hoogtepunten van de collectie als de tijdelijke tentoonstellingen aan bod komen. Geen gewone YouTube-video, maar ééntje waar je af en toe kan kiezen om, bij interesse, op bepaalde kunstwerken te ‘verdiepen’. 22 minuten als je snel door het museum wil wandelen. Met alle ’verdiepingen’ erbij ben je snel een uurtje zoet. https://youtu.be/bkTOI6zsnVc
Shao Fan – Between truth and Illusion
Maar vandaag is onze focus gericht op één van die verdiepingsmomenten. En die gaat over de tijdelijke tentoonstelling Shao Fan – Between truth and Illusion, te zien in het Noordbrabants Museum in 's-Hertogenbosch en verlengd t/m 18 oktober 2020.
Op de website van het Noordbrabants Museum lezen we:
“De Chinese hedendaagse kunstenaar Shao Fan (Beijing, 1964) combineert kunst en design met een diepgaande kennis van de Chinese cultuur. Hij is een meester in de techniek van de klassieke inkttekening. Op zijn monumentale werken staan merendeel dieren geportretteerd. Fan ziet met name het konijn en de haas als hybride wezens tussen mens en dier. Daarmee sluit hij aan bij een traditie: het konijn en de haas zijn terugkerende onderwerpen in de traditionele Chinese kunst en ambachten. In China heeft men de neiging geen onderscheid te maken tussen deze twee legendarische diersoorten. In de taoïstische traditie worden ze geassocieerd met onsterfelijkheid en een lang leven. Fan was ook één van de eerste Chinese kunstenaars die de grenzen tussen visuele kunst en design verkende. Hoewel het ontwerp van zijn Ming stoelen innovatief is, zijn ze verbonden met traditionele methoden. De stoelen kunnen worden beschouwd als een sculptuur die een functioneel meubel suggereren.”
Kijk hieronder naar deze ont-moeting met Lucas De Man en met Shao Fan.
De catalogus is ook online ter beschikking, ideaal om het ont-moetingsmoment nog te intensifiëren. Met de teksten kan je Shao Fan nog beter leren kennen en met de foto's van de kunstwerken tot rust komen of nederig nadenken over mens-dierzijn.