Blijf-in-je-kot
91
Coronablog 2020 n°
18 juni 2020 - The Power of Black Lives Matter
De problematiek van de Afro-Amerikanen en het racisme. Het blijft hoofdpaginanieuws.
Tien dagen geleden, op 10 juni, ging onze aandacht reeds naar de problematiek van de Afro-Amerikanen en het racisme. En nu nog steeds blijft het onderwerp hoofdpaginanieuws. Het beroert niet alleen de VS, maar de hele wereld. Ook het racisme bij ons wordt aangeklaagd en is er een roep om het kolonialisme in vraag te stellen en met objectieve maatstaven te omkaderen, ook in onze monumenten, ook in onze geschiedenisboeken, zodat we anders gaan denken.
De cover van het weekblad 'New Yorker' van 22 juni trekt onze aandacht: geen titel, maar alleen een indringende portrettenmozaïek van bekende en niet zo bekende Afro-Amerikanen, met daartussen 2 spanborden: 'I AM A MAN' en 'A MAN WAS LYNCHED YESTERDAY'. De cover refereert naar een kunstwerk van Kadir Nelson “Say Their Names”: George Floyd is tot een martelaar-'hero' verheven, als een pinakel van een monument belichaamt zijn borstbeeld letterlijk een reeks van zwarte Amerikanen die gewelddadig en onschuldig gestorven zijn.
Het schilderij is digitaal te bekijken door hier of op de foto te klikken. Dan kom je terecht op de website van de 'New Yorker' en begint de pagina zich te laden. Dat kan enkele seconden duren, want het kunstwerk wordt in hoge resolutie naar je scherm gestuurd. Rechts van het beeld verschijnt tekst. Lees de tekst en scrol naar beneden. Eén voor één worden de zwarte personen vanuit de mozaïek uitgelicht en vergroot. Rechts in het beeld zie je hun naam en wordt hun verhaal verteld.
Door hun naam te noemen wil de kunstenaar de zinloosheid van het geweld tegen de zwarte bevolking aanklagen. Naast enkele historische martelaren zijn de meeste verhalen amper 5 jaar oud. Een monument voor racisme dat nog altijd ronddoolt.
De zeer geëngageerde hedendaagse kunstenaar Kadir Nelson uit L.A. haalde ook de cover van de 'Rolling Stone' van deze week met zijn werk: Power of Black Lives Matter. Hij liet zich inspireren door het schilderij van Eugène Delacroix, 'La Liberté guidant le peuple'. De gelijkenis met de strijd van het volk voor vrijheid, gelijkheid en broederlijkheid is frappant. De Franse Revolutie is nog steeds aan de gang. Misschien is dit nu het historische tipping point.
Bekijk hieronder een korte reportage en een interview met de kunstenaar.