top of page

Virtuositeit en melancholie

Nieuwsbrief n°
28
27 februari 2024
Met deze Nieuwsbrief nodigen we je graag uit om twee nieuwe dialogen tussen muziek en beeldende kunst te ontdekken. Intimiteit en virtuositeit worden verenigd.

Jo en Jan

27 februari 2024


Voor dialoog 7 koos Ignace Bossuyt de Variations sérieuses van Felix Mendelssohn. Met deze variatiereeks voor piano komen we in de romantiek terecht. Mendelssohn begint het werk met een ernstig en langzaam thema. Daarna volgen 18 variaties die heel verrassend zijn om te beluisteren. Soms is het thema goed herkenbaar, soms zijn er slechts enkele herkenningspunten. Maar de componist slaat in de variaties ook een nieuwe weg in en verlaat de intieme lyriek van het thema. We krijgen crescendo's en een virtuoos pianospel te horen om dan in de laatste variatie af te sluiten in de intieme sfeer van het thema.


Als antwoord vind je in het werk van Piet Mondriaan een rustmoment onder de boom. In zeven variaties bekijken we hoe Mondriaan een zo eenvoudig thema als een boom weet mee te nemen in zijn persoonlijke groei als schilder. Iedere boom brengt hem een stap dichter bij abstractie.



Dialoog 8 brengt ons met de muziek van John Dowland terug naar de renaissance. Come, heavy Sleep is een lied waar melancholie de boventoon voert. Precies deze melancholie is een thema dat populair was in de zestiende en in de eerste helft van de zeventiende eeuw. De muziektechnische commentaar geeft het intieme lied van Dowland nog een extra dimensie en legt nieuwe lagen van de compositie open.


De bijpassende beelden gaan verder op het pad van de melancholie. Je vindt er Hamlet als meest "beroemde melancholicus uit de westerse literatuur", zoals Prof. Latré aanhaalde, verder nog Dürer, Domenico Fetti en een mooi portret van Elisabeth I. Dowland en zijn geliefde vorstin Elisabeth I komen in deze dialoog wonderwel samen.


We wensen je veel luister- en kijkplezier.

bottom of page